Studiebesök 3
Här är mitt studiebesök nummer 3. Det var lördagen den 7 maj då min son hade sitt 4 års kalas, han fick en gitarr som han önskade sig. Han kom på att han så gärna ville ha en gitarr när han fick vara med mig i skolan och prova alla instrument. Därför så tycker jag detta är ett utmärkt studiebesök när han sitter och provar sina nya gitarr, jag satt bredvid och när han började spela bestämmde jag mig för att detta skall jag spela in.
Tycker det är en härlig video där han provar de olika ljuden på gitarren. Dock är den ju inte ett dugg stämd men vad gör väl det? Jag anser att det viktiga är att barn får prova instrument och lyssna på ljuden och då spelar det ingen roll hur det låter. Senare när de lärt sig hantera instrumenten kan det vara roligare att lära dem hur det skall låta. Det är intressant att se när barn spelar att de gärna sjunger samtidigt, de sjunger gärna en låt de redan kan och så spelar de på instrumentet. Udden (2004) tar upp detta i sin text om barnens spontana sång som de anväder i leken. Hon påstår att barn uttrycker sig mer i sångton än i talton. Jag anser att det är intressant och kanske lär de sig genom att sjunga? De lär ju sig genom leken och som Udden skriver så är lek mer än bara att leka fritt, det kan vara att sjunga, dansa och spela instrument. Barnen lär sig genom detta och instrument kan vara ett bra hjälpmedel när de skall lära sig.
Kevin spelar på sin gitarr. |
VAD?/ HUR? Låta barnen få prova instrument och känna på hur de känns och låter.
VARFÖR? I den reviderade läroplanen -98 står det att förskolan skall sträva efter att varje barn:
"utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama" - Lpfö-98 sid. 11
Referenser:
Läroplanen för förskola Lpfö 98 reviderad 2010, skolverket.
Udden,Berit (2004). Tanke, visa, språk. Författaren och studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar