Under våra seminarium anser jag att vi alla varit aktiva och haft många bra reflektioner. Det är ett bra sätt att lära sig på och även att ta till sig litteraturen.
Litteraturseminarium 1:
Till detta seminarium skulle vi reflektera över 6 frågeställningar/tankar om den litteraturen som återspeglar hur musiken används i dagens förskola och skola. Och de tre böckerna var Ta in musiken, Musiken och rytmiken i praktiken och När kulturen knackar på skolans dörr.
Alla tre böckerna tar upp att musiken är viktig och att den hjälper barnen i lärandet. Jag anser att vi måste ha kvar musiken i förskolan. Barnen lär sig mycket genom att vi använder musiken som ett hjälpmedel. Det blir ett roligt sätt att lära på.
LItteraturseminarium 2:
Till detta seminarium skulle vi reflektera över 6 frågeställningar ur boken Musikliv, Lilliestam (2006).
Även Lilliestam tar upp i sin text att musiken är viktig och att det bara är positivt att använda sig utav musiken. Det jag fastnade för när jag läste Lilliestam var att musiken kan hjälpa barn att visa sina känslor och bearbeta dem. Detta anser jag är viktigt då inte alla barn kan eller vågar visa sina känslor. Han skriver även mycket om kultur, alla har olika kulturer och vi måste våga bevara de olika kulturerna och låta barnen få visa sina egna kulturer. Här anser jag att musiken kan hjälpa oss. Vi har olika musikkulturer och detta kan vi ta till vara på i förskolan.
Litteraturseminarium 3:
Inför detta seminarium läste vi två böcker. Den ena var Musikliv av Bjørkvold, Jon-Roar (2005) och den andra var Musik och språk av Jederlund, Ulf (2002).
Att följa sin fantasi i ett estetiskt skapande är för barnet det naturgivna sättet att komma till insikt. (Berefelt 1981)
Detta citatet tycker jag var så härligt. Det tog jag med i mitt paper inför seminariet. Jag anser att det citatet är klockrent. Här förstår man att genom det estetiska får barnen vara barn. Genom det estetiska lär sig barnen och det är för dem ett naturligt hjälpmedel att ta till sig kunskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar