måndag 16 maj 2011

VFU

Min VFU har varit utspridd under kursens gång. Jag har varit på en avdelning där barnen är mellan 4-5 år. När jag valde aktivitet visste jag inte vilka barnen var därför tänkte jag på barngruppens ålder och vad som skulle passa just den åldern. Aktiviteten jag utförde på min VFU var fallskärmen som vi även fick prova med Marie. Barnen sitter i ring runt fallskärmen vid en färg med varsitt instrument. Ett barn går runt på fallskärmen till musik och väljer färg. De som sitter vi den färgen får spela på sina instrument tills barnet väljer en annan färg. En rolig och spännande lek rytmisk musik lek.

Förberedelser: Innan jag utförde aktiviteten förberedde jag mig genom att skriva ner en moment planering:

VAD? Fallskärmen där barnen får spela på instrument till musik.

HUR? Jag kommer dela upp barnen i grupper så att jag har med mig ungefär 5 st barn till momentet. Barnen får sätta sig i ring runt fallskärmen vid en färg. Barnen får varsitt instrument. Ett barn får börja att gå på fallskärmen och välja färg. När musiken sätter igång får barnet börja gå på den färg som han eller hon vill, barnet/barnen som sitter på den färgen skall spela på sitt instrument.

VARFÖR? Den reviderade läroplanen tar upp att barnen skall få skapa och kommunicera genom bland annat sång, musik, rytmik, dans och rörelse. 

Aktiviteten stimulerar både dans, rytmik, rörelse och sång. Genom att barnen får spela på instrument får de öva på rytmik och rörelse. Barnet som väljer färg får in rörelse och dans. Samtidigt får barnet bestämma färg och då känna sig självständig. Barnen får öva på att visa respekt för varandra. De lär sig också färgerna och att koppla ihop sin färg där de sitter till den färgen som kompisen väljer.

Den reviderade läroplanen tar upp att förskolan skall sträva efter att barnen skall utveckla sin förmåga att kunna leka i grupp och enskilt. Förskolan skall också sträva efter att barnen utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning.





Reflektioner: Jag utförde aktiviteten två gånger och med olika barn. Jag tycker att båda gångerna gick bra och det är intressant att se hur det kan bli beroende på vilka barn som är med. Det jag själv kan tänka på till nästa gång är att bestämma i förväg vilka instrument jag skall använda och då dela ut dem till barnen för att det inte skall bli bråk om vem som skall ha vilket instrument. Om tiden finns är det också viktigt att låta barnen få byta instrument då jag märkte att de är väldigt intresserade av alla instrument, hur de låter och känns. Därför anser jag att jag kunde tänkt på att kanske haft samma instrument till alla barnen då jag inte hade tid att låta de byta instrument. Annars tycker jag att det är en rolig aktivitet och barnen verkade uppskatta aktiviteten.

Efter jag var färdig med min lek valde min handledare att göra lite lugnare lekar med fallskärmen vilket jag anser var väldigt bra tänkt. Barnen fick då chans att lugna ner sig.





Jag är nöjd med min VFU-tid och det har varit kul att få ta del av verksamhetens idéer och deras sätt att arbeta på. Jag utvecklas och lär mig nytt varje gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar